torsdag 31 maj 2012

I´m alive

Pollen, pollen, pollen överallt. Minns inte när jag var så här allergisk sist. Vill ju vara ute i solen och njuta men det kostar. Tårar, nysningar, klåda, huvudvärk, trötthet osv. Men som jag tänker, Det finns alltid dom som har det värre. Jag tycker om denna årshalva ändå.

Äpplen, äpplen, äpplen. Något som jag saknar att kunna äta. Är allergisk mot det med. Att sätta tänderna i ett saftigt äpple. Det vattnas i munnen när jag tänker på det eller ännu mer om jag ser någon äta det. (Men jag tycker inte om att höra, det är väll bland det värsta irritationsmomentet som finns. När någon tuggar äpple, högt och ljudligt. Huvaligen! Jag kanske är avundsjuk?)

Som tur är så kan jag äta tillagade äpplen så i dag har jag bakat en FYRISKAKA.

Ugnstemp: 175 grader

125 g smör
1½ dl socker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk mjölk
3 skalade äpplen
1 tsk kanel (jag tar mer)














Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält fettet och låt svalna.
Rör smöret med pösigt med sockret.
Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölk.
Häll smeten i formen.
Skär äpplena i klyftor och stick ner i smeten tätt intill varandra.
Strö över kanel.
Grädda i nedre delen av ugnen 30-40 minuter.

Nu doftar det väldigt gott här hemma. Dags att fika.

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar