måndag 4 juni 2012

Grekiska smaker

I fredags var min tanke att grilla köttfärsbiffar med en grekisk "touch" på tillbehören.
Men vädergudarna önskade att jag skulle steka dem inne istället.
Blandade i riven vitlök, salt, svartpeppar och ett ägg till 600g köttfärs.
Formade till lagom stora biffar och stekte i smör.
Först på lite högre värme för att få en fin yta, sen fick de steka klart på låg värme ca 10 min.
Blev saftiga och goda. Stekte mycket gul lök till.
Finns det någon godare doft än när man känner doften av nystekt lök?
Ja, det är klart att det finns.
Lite goda oliver till (ICAs märke Eco).



















Pricken över i:et när det gäller grekisk "touch" är en god tzatziki.
När jag har tid så köper jag yoghurt som får rinna av i kaffefilter men den grekiska yoghuren som nu finns att köpa på burk får duga ibland.



















Riven gurka som får rinna av ordentligt i durkslag, riven vitlök, en nypa salt, en nypa svartpeppar och en skvätt olivolja har jag i. Allra bäst blir det när tzatzikin får tid att gotta till sig minst ett par timmar.

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar