söndag 14 oktober 2012

Potatis



All ära åt färskpotatis. Det är ju så gott i början av sommaren.
Lite salt och en klick smör är vad som behövs.
Men jag ser lika mycket fram emot när det blir "höstpotatisar".
Att göra en krämig, gräddig potatisgratäng.
När jag gör potatisgratäng så ska det inte snålas. Det ska vara grädde, riktig vispgrädde.





















Alla gör vi nog lite olika när vi tillagar vår gratäng. Jag gör så här:
Jag varvar skivad potatis, gul lök, pressad vitlök och så saltar jag ordentligt.
Har i några väldigt små klickar av smör i varje lager. Jag menar SMÅ.
Gratängen får inte simma i smör för den ska simma i grädde.
Häller inte på all grädde från början utan när det börjar närma sig mot slutet,
när potatisen mjuknat, häller jag på resten.
Potatisgratäng är ju gudagott.







JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar