tisdag 16 oktober 2012

Risgrynsgröt

Knappt om tid imorgon att laga middag, så jag kokar risgrynsgröt ikväll. Inget jag själv äter men övriga gör. Att äta gröt till middag är okej någon gång då och då när fantasi eller tid är en bristvara. Men jag vill att vi äter en matig smörgås till. Det blir leverpastejsmörgåsar med paprika och gurka på.

Alla eller näst intill alla har väll någon gång varit på ett tupperwareparty eller haft någon variant av plastburk i skåpen av det varumärket. Jag har en "favoritbunke" som det är många, många år sedan den införskaffades. Den är perfekt när jag gör risgrynsgröt.

Att koka något med mjölk har ju en tendens att vilja koka över så fort du vänder ryggen till. (Se bilden nedan, men jag hann skjuta den åt sidan.) Det är just det man ska slippa när man använder denna bunke och jag trodde att det var grönt. Jag hinner några saker till innan det kokar men icke.


I varjefall så gick det bra och så här använder jag den;
Man kokar upp gröten efter recept och så fort den kokar så häller man ner den blivande gröten i bunken och på med locket. Sen får man INTE öppna förrän efter 45 minuter. Klart! Då är den fortfarande varm och perfekt konsistens. 

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar