måndag 14 januari 2013

Klappa sig själv på axeln

För ett tag sedan var jag på en föreläsning. Föreläsaren gav oss i publiken en fråga.
- Hur ofta klappar ni er själva på axeln och säger fasiken vad bra jag är? Hon sa också, när ni gör något på t.ex. ditt jobb som känns bra. Gå in på toaletten och titta dig i spegeln och säg till dig själv, fasiken vad bra att jag gjorde det där. Eller ännu hellre ta ett glädjehopp i korridoren, personalrummet eller där du kan. Ett riktigt glädjehopp som en målgest. Knyt näven i luften och jubla inombords om du inte vill att alla dina kollegor ska höra.
Hon drog en bra liknelse för oss. Tänk er Zlatan som gör ett snyggt mål inför fullsatta läktare, alla jublar men själv går han och drar benen efter sig och hänger med huvudet. Han är ju på sitt jobb precis i det ögonblicket. Inte hänger han med huvudet när han gjort något bra, precis så sa hon att vi alla ska agera lite nu och då. Oftare än vi troligtvis gör. Skrik ut din glädje. Går bra att skrika tyst om man inte vill ha allas undrande blickar på sig på jobbet.
Jag har inte gjort det segervrålet idag på jobbet men jag klappade mig själv på axeln efter att ha gett mig ut på en löprunda fast jag helst av allt ville ligga på soffan under en filt. Faktiskt så mumlade jag flåsande uppför sista backen hem - Bra Ulrika du orkar lite till. Så imorgon hörrni, skrik ut ett glädjetjut när ni gör något som känns extra bra. För er som sett idrottsgalan på TV ikväll så har ni fått flertalet exempel på riktig sann glädje.

PS, Se bilden, tänk när man kan springa så här lättklädd igen och inte halka i snömodden.

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar