tisdag 15 januari 2013

Soppa



Dagens middag, soppa baserad på passerade tomater med torsk.
Receptet såg jag tidigare på internet men jag gjorde lite efter eget tycke och smak.

Ingredienser för 5 portioner:
700g passerade tomater - MUTTI
1 strimlad gul lök
en bit strimlad purjolök
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl grädde
2 dl vatten
2 krm svartpeppar
½ tsk salt
cayennepeppar efter smak, ta lite i taget
smör
torsk skuren i bitar, jag hade sex mindre frysta filéer som tinats

Fräs på gul lök och purjolök i en klick smör utan att ta färg. Häll på tomat, grädde och vatten. Ner med buljongen och kryddorna. Låt puttra ca 5 minuter. Lägg sen i fisken och låt sjuda 3 min.Brukar inte ta längre tid att få fisken färdig. Jag serverade hackad dill till då inte alla i familjen äter det. Hade även en klick lätt creme fraiche i, det passar bra.

Betyget från mig blev 4 av 5. En middag som värmde gott och som gick väldigt fort att laga. Fick ett bottennapp i familjen som inte gillar tomatsmak. Sen fick jag ett ok vilket innebär att det gick att äta men inget jag kommer längta efter.

Men tycker man om tomatsmak, fisk, värme och snabblagat så är det en perfekt vardagsmiddag.

Här en bild på MUTTI. De bästa tomatprodukterna tycker jag.

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar