onsdag 9 januari 2013

Sorundavantar

Vackra Sorundavantar (jag är uppvuxen i den lilla orten på södertörn) är gjorda med nålbindning, en spännande uråldrig slöjdteknik som har en lång historia. Tekniken är äldre än både stickning och virkning. Med en kraftig nål och ett ullgarn ”syr” man plaggen. Därefter blöter man plagget och gnuggar det tills det krymper till lämplig form. Har önskat mig ett par sådana fina vantar länge. Nu har jag fått ett par. Roligt att det finns personer som har intresset att hålla fast i historia så att det gamla inte glöms bort. JUM

1 kommentar:

  1. Hej
    Bodde för ca 20 år sedan i Grödby, då gick jag på kurs hos en gammal "tant" nere i huset där banken och posten låg. På den tiden kostade vantarna ca 450:- Undrar vad de kostar idag. Gick även på kurs och lärde mig göra Sorundastakarna. Var rädd om dina fina vantar. Uddarna har en historia som jag glömt. Önskan om en trevlig helg. Med vänlig hälsning Eva Olofsson

    SvaraRadera