fredag 6 januari 2012

Apelsiner

Jäklar. Jag glömde fota slutresultatet och nu är det slut.
Så nu måste ni prova göra denna apelsindessert så får ni se vad fint det ser ut.
Gott och inbjudande.

Börja med att koka en sockerlag. Lika delar socker som vatten.
Jag gjorde på 1 dl av vardera med tanke på att räcka till 4 pers.
Ställ åt sidan för att kallna.



Skär av skalet på 4 apelsiner (så att allt det vita är borta).
Skiva apelsinerna och lägg i en skål.




















Det var nu jag skulle visa en bild på slutresultatet.
Häll sockerlagen över apelsinerna. Tillsätt lite grenadin.
Tror jag tog knappt en matsked.
Prova med lite i taget och smaka av efter eget tycke och smak.
Lagen ska bli fint rödfärgad.
Jag vill inte ha i för mycket för det blir för sött.

Servera med en klick lättvispad grädde.
Som sagt, allt tog slut.

 JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar