måndag 9 januari 2012

Arbetsförmedlingen

Idag skulle jag besöka eller ringa arbetsförmedlingen för att som det heter, förnya min handlingsplan. Jag skulle boka en ny tid för ett besök. Följer man inte de datum man har ordinerats så kan man riskera att bli av med sin a-kasse ersättning och det vill man ju inte. Så i morse ringde jag. Tre samtal hann det bli och alla gav olika information. Den sista personen sa att jag skulle besöka arbetsförmedlingen fysiskt så jag åkte dit. Sitter där och väntar på att någon personal ska synas till och fick napp efter en stund. Blev tillsagd att jag skulle ringa från deras telefon till en arbetsförmedlare och inte ringa hemifrån. Då var det tio minuter kvar till de öppnade den tjänsten. Då får man ringa från denna telefon som är mitt i väntrummet där alla andra också sitter.
Nu är inte jag speciellt blyg och har heller inga problem att tala med "myndigheter" men det finns andra som kan ha det. Det var en man innan mig som viskade tyst i telefonen. Stackarn. Som sagt, jag lyfter på luren och får svar. Förklarar mitt ärende och får till svar att jag inte ska ringa till dom. Det var fel. Det är de personerna som arbetar på det kontor jag var hos som skulle hjälpa mig och de hade precis sagt tvärs om. Så det var bara att vänta igen på att någon personal skulle bli synlig. Förklarar igen att jag bara kopplas runt. Får en ursäkt om att det inte fungerar, för kundtjänst på arbetsförmedlingen vet inte om att det kontor jag tillhör inte har någon som tar emot besök utan tidsbokning. Efter ytterligare en stund så blir jag äntligen tilldelad en ny tid. Så att boka en tid tog mig ungefär en och en halv timme. Sanslöst. Ska ändå tillägga att alla gav ett trevligt bemötande men ändå. Vad har hänt med servicen?

JUM

2 kommentarer:

  1. Det var bättre förr. Precis det du beskriver var anledningen till att jag slutade jobba på Af.

    SvaraRadera
  2. Malin: Kan inte vara lätt för personalen när de skurit ner "servicen" på detta sätt. Men som sagt, de var i varje fall trevliga. Å jag har ju inte bråttom. Har ju hela dagen på mig:)

    SvaraRadera