tisdag 7 februari 2012

H

som i Hembakat. Hembakat knäckebröd.

Gott till ostbrickan, gott till frukost, gott till kvällsteét. Gott närsomhelst.






















2 dl majsmjöl
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl krossade linfrön
2 ½ dl kokande vatten
½ dl solrosolja
flingsalt

Blanda alla torra ingredienser.
Häll på kokande vatten och solrosoljan.
Häll ut smeten på bakplåtspapper på en plåt.
Strö lite flingsalt över.
Grädda mitt i ugnen ca 1 timme på 150 grader.

Idag stod mitt bröd inne 1½ timme. Prova och bryt i en hörna, det ska vara hårt. Inte segt. Jag skär smeten försiktigt i bitar innan jag ställer in i ugnen. Lättare att bryta bitar när det är klart.

Nu har jag skalat ett gäng räkor som får bli dagens lunch, lagda på knäcket och en lite klick majonäs.

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar