onsdag 8 februari 2012

I

som IBS - irritable bowel syndrome.
Betyder att man har besvär med mag-och tarmkanalen.
En "rubbning" i tarmfunktionen.
Inget man pratar om precis vid en middag,
men något som väldigt många i västvärlden "lider" av.
Var av jag, är en av alla.

Visar sig i flera olika åkommor, som är olika från person till person.
Jag gick med bla magkatarr i många år. Trodde jag. Inga tabletter lindrade.
Men det visade sig ju vara IBS.
Ibland är man helt symtomfri, ibland drabbad och ibland mer drabbad.

Nu vet jag oftast vad som påverkar. Vad jag ska undvika att äta och dricka.
Finns tyvärr ingen direkt medicinering på marknaden.
Jag är så van att ha "ont" i magen så man tänker inte på det.
Man ska undvika att leva stressat.
Fick rådet att jag ska leva i lugn och harmoni.
Lev efter det ni i dagens samhälle!

Äta det som är bra för mig och motionera regelbundet.
IBS gör att jag är trött. Sover en hel natt men känner ändå en trötthet.
Något som jag vant mig med.
Något som är jobbigt är att ha jeans på sig. Ja, du läste rätt.
Allt som trycker mot magen går bort.
Man känner en uppblåst känsla. Ibland är man höggravid.
Lite jobbigt att vara det lite då och då.
Är inte lika stolt att visa upp sin mage nu, som när man är höggravid på riktigt precis.
Tur att tights har varit på modet ett längre tag!

Jag gick alldeles för många år med besvär.
Har ni problem med magen så gå till doktorn.
Finns ju som sagt ingen medicinering,
men att få ett svar på "problem" gör att det genast blir bättre.
Idag är det inget jag funderar på utan det är som det är.
Jag dricker en cola light ibland för att det är så gott, men då får jag pynta för det.
Pynta i lite magont som går över.
Kolsyra är inte bra för mig!

JUM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar