måndag 20 februari 2012

Måndagsmiddag

Idag blev det klyftpotatis kryddade med färsk timjan och pannbiffar.




















De senaste gångerna jag gjort pannbiff har jag använt mig av detta recept. De blir väldigt goda och har en strykande åtgång. Är ju bra med pannbiffar, kan serveras med oändligt många tillbehör ju.

Jag gör så här:
1 kg köttfärs
1 dl ströbröd
1½ dl grädde
1 ägg
1 riven gul lök
2 msk oxfond
salt och svartpeppar

Låt ströbröd och grädde svälla ca 10 minuter. Jag har alltid gjort pannbiffar med ströbröd och vatten. Men efter att jag prövat detta kommer jag alltid ta grädde. Blir saftiga och håller ihop bra. Klart att det är ett magrare alternativ med vatten eller mjölk men 1½ dl grädde fördelat på ett kilo köttfärs är ingen katastrof. Bara en smakförhöjare. Rör ner ägget, löken, fonden och sen köttfärsen. Krydda efter eget tycke.

Stek i smör 3-4 minuter på vardera sida. Välj sedan ditt tillbehör. Potatismos och brunsås, stekt lök, lingonsylt och kokt potatis, tomatsås och pasta, stuvade makaroner eller som jag gjorde idag. Klyftpotatis med en cremé fraiche "sås" med sambal oelek och lite lite tomatpuré.

Prova och jag hoppas det smakar!

JUM

2 kommentarer:

  1. Smarrigt! Jag använder också alltid grädde. Men jag hackar löken och fräser den lite. Tycker det ger en god smak.

    Isället för pannbiffar föser jag ut det i en smord form och kör i ugnen på 175 grader. Slipper stekoset och av vätskan som blir gör jag sås.

    SvaraRadera
  2. Det är det som är så bra med köttfärs. Går att förändra i det oändliga. Många goda recept.

    SvaraRadera